De huidige natuursteenhandel is duidelijk anders dan die in het verleden. De globalisering, die al vanaf zo’n dertig jaar geleden een stempel op de handel drukte, heeft een grote impact gehad. Een van de meest opvallende hedendaagse trends in de natuursteenhandel is de opkomst van keramische materialen. Dat zegt Marcel Verdickt, commercieel directeur van Michel Oprey & Beisterveld, marktleider in de natuursteenhandel in de Benelux. Met twee grote showrooms in Vianen en Echt (Limburg) bedient O&B de markt van retailers in natuursteen. Mede door de globalisering is natuursteen steeds goedkoper geworden, een ontwikkeling die enkele decennia geleden al in gang is gezet. Verdickt: “De keramische industrie zag een deel van zijn omzet wegvloeien naar de natuursteenmarkt. Er zijn toen veel technische innovaties in gang gezet om natuursteen na te bootsen. Vrijwel ieder natuursteenproduct heeft tegenwoordig een keramische tegenhanger, zoals de Belgische hardsteen, Crema Marfi l uit Spanje en de Italiaanse Carrara marmer. Binnen Europa zijn Italië en Spanje belangrijke keramische producenten, buiten Europa is dat van oudsher China. Zelfs professionals zien vaak het verschil niet."

, , , , , , , ,
Gea

Copyright: GEA/auteur

Stichting Geologische Aktiviteiten

A.L.W. van Roekel. (2015). Hedendaagse trends in natuursteen. Gea, 48(4), 119–122.