Soms zakt de moed je in de schoenen: is de winter mild, dan krijg je een bak regen waar je eng van wordt. Ja, IJsvogels houden van water en zijn er van afhankelijk maar er zijn grenzen. En het voorjaar was niet beter. Zullen de nesten niet helemaal uitregenen? Houden de boomkluiten het wel? Lastig een antwoord te vinden op deze vragen. Wel helpt het dat het aantal waarnemers flink is gestegen in dit seizoen en dat de broedparen daarom beter in de gaten zijn gehouden. Dat is te zien aan de resultaten van de waarnemingen.