2012
As in de machine: de uitbarsting van de Eyjafjallajökull en de gevolgen voor het vliegverkeer
Publication
Publication
Grondboor & Hamer , Volume 66 - Issue 4/5 p. 414- 419
In april 2010 mocht er een aantal dagen boven een groot deel van Europa niet worden gevlogen als gevolg van de uitbarsting van de Eyjafjallajökull op Ijsland (Afb. 1 & 2). In mei 2011 gebeurde dat nog een keer na de uitbarsting van de Grimsvötn. Het zuidelijk halfrond had in juni 2011 te maken met een grote uitbarsting van de vulkaan Puheyue in Chili. Dit leidde in al deze gevallen tot een totale ontwrichting van het luchtverkeer en tot grote economische schade. Vooral door de uitbarsting van de Eyjafjallajökull is het begrip “aswolk” bij velen bekend geworden. De bevolking in Europa werd een nieuwe ervaring rijker; een vulkaan bedreigde ons dagelijks leven. De aswolk had buiten Ijsland geen gevolgen voor de gezondheid, de landbouw of het weer, maar des te meer voor het vliegverkeer en hield Europa wekenlang stevig in zijn greep. In het onderstaande artikel gaan we nader in op de uitbarsting van de Eyjafjallajökull en de gevolgen daarvan voor de vliegveiligheid in Europa.
Additional Metadata | |
---|---|
Grondboor & Hamer | |
CC BY 3.0 NL ("Naamsvermelding") | |
Organisation | Nederlandse Geologische Vereniging |
Bram Elsenaar, Pim Beukenkamp, & Arun Karwal. (2012). As in de machine: de uitbarsting van de Eyjafjallajökull en de gevolgen voor het vliegverkeer. Grondboor & Hamer, 66(4/5), 414–419. |