Als het gerenommeerde Britse zakentijdschrift ‘The Economist’ aandacht besteedt aan de zakelijke kant van het vogels kijken dan valt er geld te verdienen. Onder de titel ‘Peace, Prosperity and Anoraks’ en de treffende subtitel ‘The Money in Birds’ gaat de uitgave van 28 augustus 2004 in op hetgeen er financieel omgaat bij het vogelen. De zestiende Birdwatching Fair in Rutland Water, Rutland in Engeland, was net achter de rug. Duizenden vogelaars besteedden daar in drie dagen ruim drie miljoen pond sterling aan kleding, boeken, optiek en vooral aan vogelreizen. ‘Deze Birdfair is de belangrijkste gelegenheid ter wereld om ecotoerisme te promoten’, kreeg ‘The Economist’ te horen. Door de nog steeds groeiende populariteit werd vogels kijken in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten ‘big business’. Swarovski, de Oostenrijkse fabrikant van kwaliteitsoptiek, schat het aantal vogelaars in de Verenigde Staten tussen de zeven en vijftien miljoen. In dat land is er al een tijdschrift met de veelzeggende titel ‘Birding Business’. Bij het doornemen van ‘Birding’, het tijdschrift van de American Birding Association (ABA), met een half miljoen leden, krijgt de lezer tientallen pagina’s voorgeschoteld met advertenties over reizen, vogelweekeinden over de hele wereld en nog veel meer. In de Verenigde Staten lijkt inmiddels iedere zichzelf respecterende streek zijn vogelfestival te hebben. Een Texaans stadje ‘verdiende’ in zes weken ruim twee miljoen dollar aan de vooijaarstrek, stelde de ABA vast. In Europa gaat dat nog anders. Engelse boeren worden furieus wanneer drommen vogelaars over landerijen stampen op zoek naar een rariteit. In dat land besproeide een boer een groep vogelaars onlangs met varkensmest!